woensdag 26 maart 2014

Rebrabar ed

Meneer Pardoes en ik besloten vorige lente onze tuin met voornamelijk leuk ogende planten, struiken en bomen om te bouwen tot een eetbare tuin.
Dat doe je niet in een jaartje, dat moet zorgvuldig worden opgebouwd!
Dus dachten en praatten wij over wat wel en wat niet, rooiden een paar bomen, gaven struiken en planten weg, er kwam een tweede appelboom, twee kruisbessenstruikjes, vijf rode bessen, er werd gezaaid en na enige tijd daadwerkelijk gesmuld en wij hadden de smaak te pakken!
Ergens in de herfst werd ons een rabarberwortel aangeboden. Rabarber, mmmm!
We zochten een goed plekje uit, de wortel werd geplant en we vergaten zo'n beetje dat ie er stond. Tot ik vorige week elders een rabarberplant al groene blaadjes zag krijgen en tegen Meneer Pardoes zei dat we nodig eens moesten kijken of onze rabarber de koude (nou ja, koude ...) winter soms niet had overleefd. Er was namelijk nog niets aan de plant veranderd sinds de herfst! Ik vond 'm bij nader inzien wel een wat vreemde vorm hebben, er staken een stuk of wat rubberachtige stangetjes uit de aarde omhoog en zo'n plant had ik eigenlijk nog nooit ergens gezien.
"Zou je 'm soms z'n kop hebben geplant?", vroeg ik lachend aan Meneer Pardoes.
Die pakte meteen een schep en groef de rabarberwortel voorzichtig uit.
Een wereld aan roze stengels groeide onder de grond.
Ontroerd over zoveel kracht en doorzettingsvermogen keek ik hoe de wortel voor de tweede keer in de tuin werd ingegraven.
We lachten schaapachtig naar elkaar.
Beginnersfoutje.
"Zullen we maar niet verder vertellen hè?", zei ik nog.
Nu slaapt de rabarber onder een lakentje 's nachts, om de tere blaadjes en stengels te beschermen tegen de nachtvorst.
Weer wat geleerd!

(Mocht je de titel van dit blog niet snappen, kijk dan eens naar de titel van gisteren!)

4 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je daarop kwam zeg! Maar ook wel raar dat ie niet gewoon toch naar boven is gegroeid?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op den duur zal ie wel boven de aarde zijn gekomen denk ik, dit is wel beter voor de plant!

      Verwijderen
  2. Dat heb ik dus gehad met onze schitterende pioenroos. Wat een flop; ik hakte de complete wortel kapot. De bij elkaar gepropte restanten deden vorig jaar dapper hun best en ook dit jaar ziet het er weer naar uit dat we mogen genieten van e felgekleurde bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen