dinsdag 14 januari 2014

Verstellen en herstellen

Op mijn naaitafel ligt een enorme stapel verstelwerk. Meestal trek ik me er niks van aan, vandaag besluit ik de stapel onder handen te nemen. Meteen een mooie gelegenheid mijn belofte aan De Verdubbeldame na te komen; ik had toegezegd mee te doen met het repareren van kapotte winterkleding (verdubbeldaad 117).

Eens kijken, waar zal ik beginnen?
Ik heb altijd mijn sleutels in mijn broekzak zitten en de stof slijt daar enorm van. Als je weet dat deze Mac broek (mijn favoriete merk) bij de Kringloop is gekocht en dat ik 'm zeker al 3 jaar draag, is het geen wonder dat zo'n zak doorslijt. Ik maak versteviging aan de binnenkant en rommel er daarma een gezellig stiksel op. Zo, die kan weer aan, die broek!
De werkbroek van Meneer Pardoes heeft een gat, een flink gat, op de knie. Ik torn (of eigenlijk scheur!) de zij-naad open zodat ik een platte lap stof onder de naaimachine heb. Een kwartiertje later is de broek weer bruikbaar.
Daarna maak ik uit een oud maar nog lang niet versleten overhemd maar liefst 5 zakdoeken. Hier in Huize Pardoes gebruiken wij graag oude overhemden voor onze neusjes, heerlijk! Bij grote verkoudheden (Zoon heeft daar nogal eens last van) nemen wij overigens onze toevlucht tot de hydrofiel luier. Het is een aanrader! Heb je ze niet, neem er dan eens een paar mee bij de Kringloop. Ze kunnen in de kookwas, dus gegarandeerd schoon! Maar ik dwaal af!
Na de zakdoeken zijn de washandjes aan de beurt. Wij wassen ons het liefst met washandjes gemaakt van badjassen. Al eerder verknipte en vernaaide ik een kinderbadjas tot washandjes en echt, je wilt niet anders meer! 't Is van die heerlijke dikke handdoekstof en als ik ze in de droger heb gedaan (ja, dat doe ik in de winter regelmatig) waan in mij in een luxe hotel in eigen huis!
Ik maak van een badcape-met-haai een berg poetsdoekjes. Zo'n kleurrijk lappie in het water maakt het schoonmaken van je huis een stuk leuker!
Dan mijn eigen vest. De mouwen zijn te lang en hangen in de pannen als ik aan het koken ben. Het wordt niet helemaal wat ik gedacht had maar ach, de mouwen zijn in ieder geval korter!
Ik repareer nog ene klein gaatje in een sweater, die kan mee naar Ethiopië als we daar verderop in het jaar heen gaan.
Zo heb ik mijn ochtend goed besteed, al zeg ik het zelf!

5 opmerkingen:

  1. Jeee, wat een lijstje, gefeliciteerd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker gevoel altijd hé, als klussen geklaard zijn. Dat doet me denken aan die berg strijk- en verstelwerk die hier al sinds het Pleistoceen in een hoek ligt. Moet ook maar eens een keer moed verzamelen. Vaak is het zo gebeurd, en denk je achteraf: zag ik daar nou zo tegenop?

    BeantwoordenVerwijderen