dinsdag 10 december 2013

Rustig? Welnee!

In deze tijd van het jaar, wanneer het nog donker is als ik opsta, heb ik wat moeite met opstarten. Vanaf het moment dat onze kinderen naar de Vrijeschool gingen, vond ik steun in het vieren van Advent, de donkere dagen voor Kerstmis, en vond ik het heerlijk om iedere maandagochtend in de grote zaal van school samen (kerst)liedjes te zingen. Het gevoel als ik na een half uur weer naar buiten kwam ... het leek wel of ik van binnen en van buiten gloeide!
Onze kinderen schoven allebei door naar het Speciaal Onderwijs en daar wordt niet met z'n allen gezongen, daar heb ik best aan moeten wennen ... Een uitnodiging voor mij om op eigen kracht rituelen voor deze tijd te maken.
Ik heb o.a. het gevonden in het invoeren van een "tussentijd" tussen Sinterklaas en Kerstmis. Een huis met een kaarsje bij het fotootje van onze veel te vroeg overleden kat Loki (hij werd 4 ...) en verder even niks. Af en toe de open haard aan, dat wel. De kerstboom mag volgende week de kamer in. Hij staat al op zolder (vorig jaar kochten we een tweedehands kunstboom, super duurzaam!) en we zullen er zeker weer een mooi versierd exemplaar van maken. Even wachten nog ...
Ook ruim ik op, steeds maar weer. Bijna alle hoekjes en gaatjes van mijn werkkamer zijn inmiddels grondig uitgezocht. Vanmiddag bracht Meneer Pardoes een auto vol spullen naar de Kringloop. Heerlijk, wat een ruimte in mijn hoofd en in mijn kamer! En fijn dat er straks andere mensen blij zijn met dat wat bij mij lag te verstoffen.

Over anderhalve week heb ik een kraam op het Winterspektakel in Zutphen en daarvoor zijn Meneer Pardoes en ik lekker aan het werk. Vandaag maakte ik nieuwe dierenkettingen. Zien? Kijk maar in de webwinkel!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen