maandag 11 november 2013

De niks-kopen-maand waarin ik heel veel kocht

Toen ik me aanmeldde had ik al zo mijn twijfels ... ik besloot mee te doen met de Buy Nothing New maand waar de Verdubbeldame hartstochtelijk medestanders voor zocht. Het leek me een makkie want ik koop bijna nooit iets nieuw, dat zou ik zonder problemen een maand kunnen volhouden!
Volhouden, ja je leest het goed, ik zag het als iets volhouden. Het zou dus een soort prestatie worden en als er bij Mevrouw Pardoes iets moet ... oei-joei-joei, nou dat roept de nodige weerstand bij haar op.
De eerste dagen waren wat lastig ... opeens zag ik van alles dat ik beslist nodig had en was mijn portemonnee vanwege vieze vlekken beslist dringend aan vervanging toe, daar durfde ik me toch niet meer mee te vertonen aan de kassa! Ik surfde op Kipling (ja, ook ik heb zo mijn zwakheden) en riep mezelf onmiddelijk daarna tot de orde. Ik kon toch ook best zelf een portemonneetje naaien, stof en ritsen genoeg! Mevrouw Pardoes, wees toch niet zo hebberig!

Maar ... wat als je via Marktplaats allerlei spullen verkoopt die je op moet sturen en je brede plakband is op? Zeg je dan dat de koper haar pakje in november pas krijgt omdat je geen nieuw plakband mag kopen? Knoop je een leuk touwtje (wol genoeg!) om het pakje en hoop je dat het niet knapt onderweg? Ga je plakband bij de buren lenen (en hoe geef je dat ooit terug?) en hoeveel meter kun je dan met goed fatsoen vragen?
En als je kind echt nieuwe sokken nodig heeft, laat je hem dan wachten tot de maand voorbij is? "Sorry Zoon, je moet maar even met je blote pootjes in je schoenen want mamma mag deze maand niks nieuws kopen!" Mijn eigen sokken aan hem uitlenen (ik heb voornamelijk rose sokken!) en dan op 1 november naar de winkel rennen voor donkerblauwe? Mwah ...
En wat doe je als je autoband steeds leeg staat en oppompen niks helpt? Laat je 'm dan een maand staan en doe je alles met de trein met 4 personen? Dan laat Meneer Pardoes toch echt de band repareren (er moest een nieuw ventiel in, tweedehands hadden ze niet) om geld en tijd te besparen.

Eerlijk waar, ik heb in de maand oktober meer nieuwe dingen gekocht dan in de eerste 9 maanden van 2013. Gewoon omdat het echt nodig was. Toen ik er met haar over sprak, zei ze heel terecht: "Maar Mevrouw Pardoes, dat doen wij toch al, alleen iets nieuws kopen als het echt niet anders kan?"
Ik besloot meteen op te houden met die hele Buy Nothing New maand. Als ik echt iets nieuws nodig heb, koop ik dat. Als het kan tweedehands (zoals de nieuwe winterjas voor Zoon) en soms nieuw.
Volhouden doe ik wel een andere keer, misschien ...

2 opmerkingen:

  1. En zo houden we elkaar gewoon bij de les, is nog gezellig ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, maar dat "mag" ook allemaal he?! Van die maand.

    Alleen zoals met je portemonnaie, een keer extra nadenken of het ook anders kan dan nieuw kopen, dat is al heel wat ;)

    BeantwoordenVerwijderen