zondag 13 oktober 2013

Let's go nuts!

Vanmorgen na het ontbijt reed ik per auto het buitengebied van Zutphen in. Het regende niet, het hoosde! Ik leende Meneer Pardoes' regenjas om nog een beetje droog te blijven tijdens het walnoten rapen, want dat ging ik namelijk doen!
Onze buurtjes woonden jaren op een boerderijtje ergens rond Zutphen en weten daar precies waar je prachtige walnoten kan vinden. Met Meneer Pardoes was ik al twee keer wezen speuren en rapen en het smaakte naar meer, al ging ik dit keer dus alleen. Drie plekken ging ik af en ik kwam door en door nat met heel veel walnoten thuis. Schoonmaken, drogen, sorteren en bij de verwarming zetten om te drogen, best veel werk! Meneer Pardoes maakte zes prachtige houten (walnoten)droogbakjes maar die zaten al vol. Dus sleepten we overal dozen vandaan, op de foto's is het resultaat te zien: ze passen prima onder de verwarming!
Ik telde (ja dat doe ik echt!) de noten van vandaag. Als we er allebei 7 per dag eten (de kinderen houden er niet van), dan hebben we er voor een heel jaar 5110 nodig. Hmm ... zoveel had ik er natuurlijk nog lang niet. Dus toen ik vanmiddag even een boodschap ging halen op de fiets, ging ik (opnieuw in de stromende regen) de walnotenbomen hier in de buurt langs. Het was een feest der overvloed en ik nam weer heel veel walnoten mee. Vandaag raapte ik op 1 dag een kwart van de AJHVMEM (aanbevolen jaarlijkse hoeveelheid voor man en mij), wat een rijkdom!

[Zeven walnoten per dag is een aanbevolen hoeveelheid om de stofjes die ziektes veroorzaken en onze lichaamscellen aantasten op afstand te houden. Walnoten zitten vol antioxidanten die vrije radicalen - stofjes die schadelijk zijn voor ons lichaam - aanpakken. De vrije radicalen worden als het ware ontwapend en kunnen geen schade meer aanrichten. Klik hier voor meer info.]

7 opmerkingen:

  1. Ha, ik dacht dat je een blogje ging lanceren over de confrontaties van het niet kopen... Nou, als dit de confrontaties zijn, dan teken ik ervoor! Wat een rijkdom, zoveel walnoten! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt nog, over het niet kopen ... dit wilde eerst!

      Verwijderen
  2. Wauw!
    Ik weet als nb hobby meubelmaker niet eens hoe een (wal-)notenboom eruit ziet?!

    Geniet ervan! Hoop dat je ze zo goed genoeg droog krijgt om ze lang te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je eenmaal weet hoe zo'n boom eruit ziet, vergeet je dat nooit meer!

      Verwijderen
  3. Wat een leuk blog weer om te lezen! Deze week toch eens even kijken met dochterlief bij de bomen die zij destijds met school plantte ( weet niet of jullie kanjer toen al bij haar in de klas zat) of we wat noten kunnen vinden. Want wat lijkt het mij leuk om zelf wat noten te drogen.
    En met jouw kennis over in ieder geval de walnoot, kun je lijkt mij zo in een notenwinkel werken...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er gaat niets boven "verse"walnoten. Wij mochten gisteren ook plukken bij iemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wauw wat heerlijk, hier groeien die walnotenbomen helaas nergens in de buurt....enne t was toch a wallnut a day keeps the hartinfarkt away?

    BeantwoordenVerwijderen