zondag 22 september 2013

Vreugde & Voldoening

Vanmorgen ontdekte ik midden in de stad een perenboom. Dolgelukkig met 1 valpeer, vervolgde ik mijn fietstochtje. Ik had eerder op mijn tocht ook al een stuk of tien walnoten gevonden. Wat kun je je dan rijk voelen, met zulke vondsten!

Rijk voel ik me ook als ik mijn vindplekken deel, zoals vanmiddag met de postbode die even bleef "plakken" voor een praatje bij ons appelhartjeskastje voor het huis (dat kastje zorgt voor spontane gesprekken!). De postbode vertelde dat hij bramenjam had gemaakt met zijn kinderen, dat hij daar zo van had genoten. Ik vertelde hem mijn ontdekking van de pruimenboom-in-het-wild-om-de-hoek en hij deelde met mij de plek van een tamme kastanje, ook om de hoek. En weer merkte ik dat het waar is: als je je plukplekken deelt met anderen, delen anderen hun plukplekken met jou en heb je beiden meer te oogsten dan voorheen.

Het deed me denken aan een versje dat iemand ooit in mijn Poezie album schreef:

Delen met een ander
Geeft vreugde en voldoening
Maar niet alle mensen
Begrijpen de bedoeling

Alles wat je met een ander deelt
Krijg je dubbel en dwars terug
Dus als je iets krijgt toebedeeld
Deel het dan heel vlug!

Als Meisje Pardoes begreep ik de bedoeling van dit versje nog niet zo. Ik weet dat ik nadacht over een snoepje dat ik net had gekregen en of ik dat dan soms doormidden moest bijten om het vervolgens te delen met mijn buurmeisje-vriendinnetje. En hoe zij dat dan vervolgens ook zou doen tot er uiteindelijk nog kruimeltjes over zouden blijven ...

Vanmiddag kreeg ik een e-mail die mooi bij dit blogje aansluit.
Een kennis mailde dat zij valappels te koop heeft, geraapt en gevonden op een openbare plek. En dat ze veel heeft geraapt, heel heel veel. Ik dacht meteen aan de Voedselbank (daar wil ik wel voor gaan rapen!), en ik vroeg haar of ze de vindplek wilde delen. Ik kreeg als antwoord terug dat ze dat niet wilde.
Toen werd ik even heel stil.
Het moest echt even zakken, haar antwoord.
Dat kan dus ook. Dat je zo'n appel-raap-plek voor jezelf wilt houden. Om wat voor reden dan ook.
Als reactie mailde ik haar wat Zutphense appel-raap-plekken door. Immers: hoe meer verschillende appels bij elkaar hoe lekkerder de appelmoes! En ik hoop dat die moes haar heerlijk zal smaken!

(de foto komt van internet)

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het soms ook best moeilijk om mijn vindplekken te delen. Er is hier een mevrouw in de buurt die de fruitbomen en bessenstruiken in onze straat ontdekt heeft, en elke keer haar zoontje hierheen stuurt om alles kaal te plukken. De bramenstruik had hij al leeg gesnaaid, en vorige week sloeg hij met een stok alle perziken uit de boom voor mijn huis, terwijl ze nog helemaal niet rijp waren. Dat is het risico als anderen jouw plek weten. Door het graaigedrag van anderen ga je zelf al gauw meer territoriumgedrag vertonen. Maar ik vind het heel goed van jou dat je je plukplekken deelt, en dat moet ik natuurlijk ook gewoon blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je wat ik voor mezelf heb bedacht? Als veel mensen behoefte hebben aan rapen en oogsten in het openbaar dan ga ik me hard maken voor meer oogstplaatsen in de stad. Want dat wat er te weinig is moeten we aanvullen. Die gedachte geeft mij energie ;-)

      Verwijderen