zondag 8 september 2013

Gulle Gaven!

In het voorjaar bekeken Meneer Pardoes en ik onze achtertuin ineens met andere ogen. We wilden de tuin "eetbaar" maken, haalden hier en daar wat planten weg (die overigens allemaal een nieuwe woonplek kregen), verruilden een stukje gazon voor aarde en bedachten een soort van plan. Het plan was dat we een tweede appelboom wilden en verder zouden we wel zien.
Het was een ontzettend leuk avontuur en we hebben er veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat je geen klamboe over je aardbeienplanten moet hangen, dan kunnen de bijen niks bestuiven en heb je dus geen aardbeien (we hadden er vijf ofzo). Dat je bonen wel in bomen kunt laten klimmen maar dat de aardbeien op plek 2 daaronder dan geen licht meer krijgen. Dus daar ook geen aardbeien. Dat negen pompoenen en courgettes op drie vierkante meter voor een grote chaos zorgen zodat het na thuiskomst van vakantie lijkt of je tuin is ontploft. Dat de nieuwe appelboom zijn water moest delen met een pompoenplant en dat die pompoenplant 90% van het water dronk en de appelboom bijna uitdroogde. Dat praten en zingen tegen een bijna dode druif ervoor zorgt dat ie het weer ging doen (mijn ontroerendste moment van deze zomer, toen ik de uitlopertjes zag komen op het dode hout ... zo mooi!). Dat snijbiet het fantastisch doet en ik daar volgend jaar mijn hele tuin mee vol ga zetten (grapje hoor) en dat je soms plantjes kado kan krijgen waar iets heel anders aan groeit dan was verteld (Erna, zijn het nou komkommertjes of augurken?).
Kortom: het was een tijd vol ontdekkingen! En een rijke oogst, kijk maar naar de foto's!
Vanmiddag ruimde ik veel uitgebloeide en uitgebluste planten weg, zette wat uitlopers van de aardbeien op lege plekjes in de aardbeientorens, Meneer Pardoes plukte appels uit de appelboom en ik maakte appelflapjes. De tuin zit vol spinnen met prachtige webben, de herfst is onderweg! Ik kookte afgelopen week heel veel jam en appelmoes en ga straks nog even op pad voor vlierbessen en pruimen. Ook gaan we op zoek naar groente die in de herfst nog blij wil groeien. Ik heb al veldslazaad gekocht, winterprei lijkt me ook wel wat, en boerenkool. Maar wie weet ben ik al véél te laat!

3 opmerkingen:

  1. Prachtige oogst. En uiteindelijk is het dan toch nog goed gelukt hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. volgens mij zijn het minikomkommers, ze zijn lékker!

    BeantwoordenVerwijderen