maandag 16 september 2013

De kunst van het Weven

Zoon leerde weven in de kleuterklas van de Vrije School en hij vond het vreselijk ...
Hij had er geen geduld voor, zag het nut er niet van in en vond het resultaat al helemáál niks.
Terwijl de andere kinderen trots hun zelfgemaakte paardentuigje-mét-belletjes aan hun even trotse ouders showden, viste ik het ding ergens onder uit Zoons rugzak. Het mocht van Zoon worden weggegooid ... ik heb het natuurlijk bewaard!
Met Zoon en de Vrije School is het niks geworden, hij gaat nu met veel plezier naar een "gewone" school waar ze wel een TV en digibord hebben en waar je gewoon fijn met z'n allen hetzelfde plakwerkje maakt. Voor hem een enorme verbetering!

Vandaag wil Zoon graag blokjesveters in zijn schoenen en of ik dat voor hem wil maken. Omdat ik het idee heb dat hij dat best zelf kan, laat ik hem meehelpen. Inmiddels 5 jaar na het kleuterweefwerkje blijkt zijn weefvaardigheid tóch ergens goed voor! We gaan samen aan de slag. Ik doe het bij de ene schoen voor, hij doet het bij de andere schoen na.
"Goh", zegt Zoon verbaasd, "Het lijkt wel weven! Dat heb ik op school ook wel eens gedaan!"
Ik prijs hem om zijn weefkunst en ben ontroerd over het geduld dat hij nu wél heeft.
Als er geen druk achter zit, is hij tot veel in staat, dit Prachtige Kind!

3 opmerkingen:

  1. Mijn jongere zus en ik hebben het middelbaar onderwijs op de vrije school gevolgd. Ik vond het heerlijk, mijn zus vond het niets en is later naar de tuinbouwschool gegaan. Zo kan je dus verschillen, maar als ik zie wat voor een mooie dingen ze maakt van natuurlijke materialen, dan is er toch ook iets blijven "hangen", of van de vrije school of van de tuinbouwschool... Je hebt het mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Antoinette, zo is het bij Zoon ook, er is vanalles blijven "plakken" en hij kan dat inzetten als hij dat wil. Zoon kan ook goed houtsnijden bijvoorbeeld. Dank voor je compliment!

      Verwijderen
  2. Wat een gewéldige schoenen zo, die zal ik hier aan zoon eens laten zien

    BeantwoordenVerwijderen