maandag 26 augustus 2013

In de bonen!

Mijn moeder zei het vroeger regelmatig: "Oh, ik ben helemaal in de bonen!", waarmee ze bedoelde dat ze in de war was, zich had vergist.
Ik heb even opgezocht waar die uitdrukking vandaan komt (dat heb ik ook van mijn moeder, zij zoekt altijd dingen op die ze niet weet, iets dat ik als puber echt stom vond, en nu doe ik het zelf ook ... mijn kinderen vinden dat overigens wél leuk!).

In de bonen zijn betekent 'in de war zijn, er niet bij zijn met je gedachten, je vergissen'.
Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale gaat deze zegswijze terug op een oud bijgeloof. Vroeger geloofde men dat tuinbonen (ook wel roomse of grote bonen genoemd) tijdens hun bloei een bedwelmende geur verspreidden, die zelfs tot krankzinnigheid kon leiden als men daarbij in slaap viel. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal geeft nog meer zegswijzen die teruggaan op dit volksgeloof: 'Als de bonen bloeien, de zotten groeien', 'Hij heeft de bonen in het hoofd', 'De bonen bloeien' (oftewel: 'het is nu de gekkentijd'), 'In de bonen lopen, raken, wonen', 'Loop in de bonen!' ('loop naar de maan').

Wij zijn op dit moment ook in de bonen, en hoe! De boontjes die ergens aan het eind van de lente de grond in gingen, hangen nu in de boom! We hebben er al een maaltje van gegeten en ik heb lachend op een krukje gestaan om de bonen uit de boom te plukken. Echt een aanrader: wat bonenzaadjes (noem je dat zo?) zaaien op een zonnige plek onder een boom, stokken erbij zetten en afwachten maar! 
De bonen in de boom groeien overigens veel beter dan de bonen aan de stokken. Ik denk dat ze van lucht, ruimte en wiebelen in de wind houden.

4 opmerkingen:

  1. het leven is een feestje; kom we gaan bónen ophangen! lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goeie tip! Alleen is het best lastig om een plek onder een boom te vinden die ook nog zonnig is... Maar die plekken bestaan wel, ander was het jou niet gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een leuke uitdrukking is dat toch. Goed om de betekenis te horen. Die kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen