maandag 3 juni 2013

1-2-3 123 nieuwe kadozakjes!

Als mensen iets bij mij kopen, in de webwinkel of aan de kraam, pak ik dat graag leuk in. Het hele jaar door verzamel ik atlassen en prentenboeken om daarmee kadozakjes te maken. Na drie markten was ik bijna door mijn zakjesvoorraad heen en zat ik vanmorgen een paar uur en kilometers groen garen achter de naaimachine om nieuwe zakjes te maken. Atlas, muziekboek, Fabeltjeskrant (ik typte eerst Fabeltjeskracht!), sprookjesboek, ik scheur de pagina's er vol plezier uit! De eerste keer dat ik dat deed, vond ik dat wel een beetje lastig ... mijn moeder zegt altijd dat een boek ook een ziel heeft (en dat hoorde zij weer van haar moeder) dus er is mij geleerd altijd voorzichtig met boeken om te gaan. Om mijzelf de blaadjes te zien losscheuren, was een vreemde gewaarwording. Dat ik dat mocht! En toch is dat wat ik het allerliefste doe: van iets bestaands iets nieuws maken.
Het allerleukste is dat die zakjes zorgen voor de leukste gesprekken! Het gebeurt regelmatig dat ik uit de enorme stapel net dat ene zakje pak dat precies bij de koper past! "Hoe kan dat nou?", wordt mij regelmatig gevraagd. "Dat is toeval!" Voor mij is dat geen toeval, het is pure intuitie, ik laat mijn hand het juiste zakje pakken. Dat vertel ik zelden, behalve als ik voel dat iemand daar voor open staat. Een oude dame gaf ik eens een kadozakje met de plattegrond van Den Haag. Bleek ze daar als jong meisje in de kost te hebben gezeten en te hebben gestudeerd! Ze vertelde honderduit over haar tijd toen en het leek of we uren met elkaar hadden gesproken. Haar ogen werden blauwer dan blauw en ze leek weer even jong. En ik, ik genoot! Dankzij een blaadje uit een atlas die al maanden in de Kringloopwinkel stond.

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal! Zulke toevalligheden maken het leven magisch, vind je niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Magisch, dat is het goede woord! En dat terwijl ik gisteren het boekje "De Magische Gouden Ring" van Petra Maartense las!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn, lekker bezig zijn met dingen die oke voelen, een soort extra kadootje die zakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, recyclen doe ik ook graag. Bedankt voor je reactie op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen