zondag 12 mei 2013

Al het goede komt van boven (en uit de afvalbak)!

Wat ben ik blij met de regen die de afgelopen dag is gevallen! Alle plantjes die we de laatste week in de tuin hebben gezet, staan te juichen! Al het goede komt voor hen van boven en ook voor de regenton is al die regen een feest: hij zit weer aardig vol!
Onze tuin wordt langzaam aan een eetbare tuin. Ik zaaide samen met Zoon pompoen, courgette, korenbloem, calendula, rode zonnehoed, sugarsnaps en knoflookbieslook (die kwam helaas niet op) en plantte aardbeien, rode bessen en kruisbessen. Er kwam een tweede appelboom en ik wil nog graag een pruimenboom. Iedere ochtend en avond "doe ik een rondje" en zie ik de plantjes groeien. Zo leuk!

Vandaag is het Moederdag. Ik heb mooie herinneringen aan toen de  kinderen klein waren en zenuwachtig met hun knutsels aan mijn bed stonden. Nu doen ze er niet meer aan, sterker zelfs, de afgelopen jaren maakten ze op vaderdag en moederdag meer ruzie dan op andere dagen. Mijn kids zijn wat gevoelig voor opgelegde dagen en tradities waarin er iets van ze verwacht wordt. Er zijn ook geen kadootjes. Dat vind ik prima want als je iets wilt geven aan je moeder, kan dat op alle dagen van het jaar. Van Meneer Pardoes wil ik al helemaal geen kadootje, ik ben immers zijn moeder niet!
Toch kwam er vanmorgen een onverwachtte verrassing van Zoon. Toen ik de kamerdeur open deed, kwamen er zeker tien ballonnen over mijn heen dwarrelen en riep Zoon heel hard: "Fijne Moederdag!" Een leuker kado had hij me niet kunnen geven! We stoeiden wat met de ballonnen, keken samen TV en hij genoot. Al het goede kwam dus weer van boven!

Verder bakte ik vanochtend appelflapjes gevuld met appelmoes van de 4 kilo appels die ik gisteren uit de afvalbak bij de supermarkt meenam. Wat een verspilling dat zulk lekkers wordt weggegooid! Sommige appels hadden een inimini beurs plekje, andere een klein deukje. Nu smullen wij ervan! We hebben de schillen bij de koeien gebracht die hier om de hoek op de dijk bij de IJssel grazen. Daar word ik heel blij van, van zulke dingen! Daar graai ik met plezier voor in een afvalbak! En aangezien die appels ooit in een boom hingen, kwam ook dit goede van boven!

(De foto is genomen in onze tuin: bloemen voor Moederdag!)

5 opmerkingen:

  1. Fijn hé, zo'n vast rondje door de tuin, en zien hoe ongelooflijk hard het allemaal groeit... En al die mooie dingen die je gratis en voor niets krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kijk jij dan altijd in de afvalbak van de supermarkt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds kort dus wel ja! Ik vraag het wel hoor! Ze keken er even raar van op maar nu weet de chef-groente al waarvoor ik kom. Uiteraard koop ik ook gewoon mijn groente en fruit daar.

      Verwijderen
  3. Wow , ik haalde laatst met knikkende knieen drie broden uit de afvalcontainer bij de supermarkt ,nadat ik wel 10 keer om me heen gekeken had of er niemand keek, het was brood dat we zelf niet lusten, maar eigenlijk nog hartstikke vers, dus voor mijn huis op het grasveldje gegooid en daarna heeft onze rooie kater zich likkebaardend zitten te vergapen aan alle vogels die een stukje brood kwamen halen, maar goed dat er een raam tussen hem en de vogels zat. het was de eerste keer dat ik iets uit de container haalde,want eigenlijk durf ik dat helemaal niet te doen,best wel jammer want ik zie er wel vaker dingen inzitten die je gewoon nog zelf kunt eten en anders zijn de vogels er wel blij mee, vond het trouwens wel goed om te zien dat ze ook aan de voedselbank doneren bij onze supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed gedaan! Wij halen in de herfst en winter altijd elke week een zak broodkruimels bij de bakker (afval van de snijmachine), dat wordt anders ook weggegooid. Enne, brood dat je zelf niet lust kun je misschien leren eten? Kun je het volgende keer delen met de vogels!

      Verwijderen