vrijdag 15 februari 2013

Wat meneer Pardoes maakt - 3

Vogeltjes voeren is echt mijn ding! Iedere week haal ik bij de bakker een grote zak vol kruimels. Die kruimels (uit de broodsnijmachine) worden anders weggegooid, wist je dat? Soms ziet het er allemaal zo heerlijk uit dat ik de neiging heb er iets van te maken (paneermeel ofzo) maar ik weet niet of er ook vloerveegsels tussen zitten dus dat doe ik toch maar niet! De vogels smullen er in ieder geval van en onze tuin is net Schiphol deze dagen: de ene vogel stijgt met een volle buik op terwijl de andere net landt om zich lekker rond te komen eten. Er wordt ook vooral veel ruzie gemaakt tussen de merels en als de eksters komen, doen de kleine vogels eerbiedig een stapje terug. Wetend dat de eksters de kapjes meesjouwen en er voor hen echt nog genoeg over zal blijven. Wat een vertrouwen!
Ze komen me ook roepen hè, die vogels, als ik 's ochtends niet op tijd naar buiten kom met een nieuwe voorraad kruimels. Ja, echt! En er is één merel die gewoon op een halve meter afstand naast me komt zitten als ik ga strooien. Een mannetjesmerel met een bocheltje en daar bovenop wat witte veertjes. Hij tjilpt wat naar me (waarvan ik denk dat het goedemorgen betekent) en ik praat wat terug. Hoe leuk is dat, om zo je dag te beginnen!
Niet iedereen in onze familie heeft een tuin en daarom maakte Meneer Pardoes op verzoek een vogelvoederplankje voor op een Utrechts balkon. Van resthout, meegenomen uit een container bij een bouwplaats hier in de buurt. Als je het vriendelijk vraagt, mag je het zó meenemen op zulke plekken. Moet je ook eens doen, je vindt er de prachtigste dingen!
Inmiddels heeft het plankje een duifje als vaste bezoeker dat op het raam komt tikken als er niet op tijd brood op het plankje wordt gestrooid. Maar of ik dat geloof ...

1 opmerking:

  1. Goed idee zeg, die kruimels bij de bakker! En mooi je vogeltjesverhaal.

    BeantwoordenVerwijderen