donderdag 17 januari 2013

Warme bolletjes!


In de zomervakantie, ergens in die week dat onze voortent onder water liep op de Zeeuwse camping omdat het maar bleef regenen en onze plek niet goed afwaterde (zeg je dat zo?), breide ik een aantal boorden als basis voor warme wintermutsen. En kijk eens hoe leuk die mutsen geworden zijn! Nu het zo koud is, heb ik ze gauw in mijn winkeltje gezet. Ze zijn gemaakt van allerlei verschillende materialen en 1 ding hebben ze gemeen: ze zij gegarandeerd warm!
Wil je een muts bestellen, dan betaal ik bij bestelling voor maandag 21 januari a.s. de verzendkosten voor je (binnen Nederland) zodat je met een warm bolletje door de sneeuw kunt!

Wil je zelf zo'n muts maken? Het is echt heel eenvoudig! Brei met wat verschillende soorten en kleuren wol en katoen een boord. Ik zet voor een muts voor volwassenen altijd 60 steken op met naalden 5 en brei twee recht, twee averecht. Brei tot een hoogte van ongeveer 8 cm en kant af. Naai de boord aan elkaar tot een rondje. Gebruik een fleecetrui, sjaal of ander warm stuk stof voor het maken van de rest van de muts. Knip een rechthoek die net zo breed is als de omtrek van het iets uitgerekte boord, naai 'm aan één kant dicht tot een kokertje en zet 'm vast aan het boord. Verzin een leuke sluiting aan de bovenkant, bijvoorbeel een koordje erom of een rondje erin van een contrasterende kleur, zoals bij deze muts. Een kant en klaar patroon heb ik niet voor je, ik doe zelf ook altijd maar wat! De versiering op deze kindermuts maakte ik van een gehaakt onderzettertje uit de kringloopwinkel, een knoop uit de jaren '70 (bedankt mam!) en een stukje donkergroene linnen stof waar ik rafels aan maakte. Zo leuk kan het werken met hergebruikt materiaal zijn! Succes!

2 opmerkingen:

  1. Prachtig, hoe je dat gehaakte onderzettertje een nieuw leven gegeven hebt! En met dat mooie knoopje: I love!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er weer leuk uit (en lekker warm natuurlijk). Je laat inderdaad zien dat hergebruik leuk is en mooi kan zijn. (Dat vind ik namelijk lang niet altijd, oeps beetje kritisch.....)
    Groetjes en alvast een fijn weekend als je zover bent.
    Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen