donderdag 20 december 2012

Zeven Zekerheden

Zutphen heeft twee supermarkten die werken volgens De Zeven Zekerheden. Je kent ze vast wel, die winkels met de naam van een spellenfabrikant uit Noord-Holland. Juist ja, Jumbo.
Tot een jaar of drie geleden, had de spellenfabrikant een beeldje van een olifant voor zijn pand staan, aan de snelweg van Amsterdam naar Hoorn. Wij zwaaiden daar altijd naar, onderweg naar of van de opa's en oma's. Helaas is de fabriek verhuisd en staat het beeldje nu ergens in Zaandam. Ik heb er zelfs een mail over gestuurd aan Jumbo omdat ik wilde weten waar het beeldje was gebleven (en kreeg een leuke reactie terug)!
Oeps, ik dwaal af!

Dit bericht gaat over dat andere bedrijf met die olifantennaam. De Supermarkt met de Zeven Zekerheden. Hoewel dat als een sprookje klinkt, is mijn ervaring toch een beetje anders.
De ene Jumbo, in een nieuwbouwwijk gelegen, is een geweldige winkel met fijn personeel en een Top Service. Volgens mij werken ze daar volgens minstens 88 zekerheden. Mis je iets, dan wordt het besteld. Heb je een opmerking of klacht dan lossen ze dat op (als je het vraagt, zetten ze volgens mij ook nog koffie voor je!). Zo hoort dat, vinden ze daar. Zo hoort dat, vind ook ik!
Maar dan die andere vestiging ... een prachtig nieuw pand op een groot plein nabij de binnenstad. Ik kom er langs van en naar Zoons school. Fijn en handig zou je denken. Helemaal waar! Alleen die Zeven Zekerheden ... hmmmmm, daar heeft niet iedereen die in deze supermarkt werkt iets mee ...
Meerdere keren schreef ik op een kaartje voor in de ideeënbus dat ik graag een bepaalde variant van biologische yoghurtdrank in het assortiment zou willen. Ik hoorde er niks meer van. Ik vroeg er nog eens naar maar ook daarop kwam geen antwoord. En dat terwijl ze in hun winkeltijdschrift altijd van die jubelende verhalen zetten van klanten die zo blij en tevreden zijn dat artikelen die ze missen, speciaal voor hen in het assortiment worden opgenomen. Niet voor mij blijkbaar.
Toen ik twee duidelijk beurse avocado's ontdekte, vond de meneer van de groenteafdeling dat ze nog prima waren en legde ze gewoon terug in het schap. Een netje met een rotte mandarijn werd met veel gezucht ("Ik snap niet hoe dit kan!") naar achteren gebracht en met een zwaai in de afvalbak gekieperd. Ik kreeg een zakje groente en fruit gratis omdat ik het had "ontdekt" (want dat is 1 van de 7 zekerheden hè, een gratis zak gezond lekkers als je een foutje ontdekt). De eerste keer was dat een leuke verrassing, de tweede keer begon het al te wennen en vandaag meldde ik het maar niet meer toen de sinasappels beurse zachte plekken bleken te hebben.
Zoon maakt er een sport van, ontdekken of er ergens rot fruit of groente te vinden is. Daarom ga ik er liever zonder hem boodschappen doen want hij vindt altijd wat en ik voel me zo opgelaten als ik dat van hem moet melden ("Dat beloven ze toch mam, dan moeten ze dat ook doen! En ik wil best gratis appels!"). Eenmaal op de fiets met mijn boodschappen vroeg ik me trouwens ook nog af want ze met de overige mandarijnen hebben gedaan die bij die ene rotte in het netje zaten. Zouden ze die inderdaad gewoon weggooien? Ik hoop maar dat Dumpster Divers die 's avonds uit de container vissen die achter het bedrijf staat op de goed bereikbare parkeerplaats!
Een deel van het kassapersoneel vindt het ook enorm gezellig om onder het helpen van klanten door, met elkaar bij te praten over de liefde, familie, problemen op school en andere zaken waar ik liever niet naar luister. Soms kan ik het niet laten om "Joehoe, ben je er nog?" te roepen als het me wat te lang duurt. Ik vind dat echt niet kunnen! Of ben ik nu een te kritische consument?

Ik heb er eens goed over nagedacht.
Ik verwacht van mijn supermarkt dat er goede spullen worden verkocht. Dat ik niet elk zakje hoef rond te draaien om te kijken of het wel okee is wat erin zit. Ik kom daar mijn geld voor goede goederen ruilen. Aan de kassa wil ik netjes worden geholpen. En als er iets wordt beloofd, moet dat ook worden nagekomen.
Dus nam ik vandaag een besluit: ik doe mijn boodschappen voortaan bij de Jumbo met minstens 88 Zekerheden en op de (Biologische) markt  (dat laatste deed ik overigens al). Iets verder fietsen maar gegarandeerd goed!

[De Jumbo dierenketting is te koop in mijn winkeltje voor 3,50. Je kunt trouwens ook nog steeds meedoen met mijn Paulus de Boskabouter Give Away! Maandag 24 december trek ik een winnaar. En voor wie dit een te lang verhaal vond: volgende keer gaat het vast weer over iets dat ik heb gemaakt!]

1 opmerking: