vrijdag 21 december 2012

Wat Meneer Pardoes Maakt - 2

Iedereen heeft wel iets eigen-aardigs, zo ook ik!
Ik kan geen bouwplaats, stortplaats of ondergronds containerparkje voorbij fietsen zonder even in de afvalbakken te gluren en te kijken of er iets naast is gezet in een doos ofzo. Ik heb het niet van een vreemde hoor, mijn oma en vader konden er ook wat van!
Je zou mij op een maandagochtend eens moeten zien fietsen door de Zutphense binnenstad! Daar is het eens in de twee weken 'kratjesdag" en kan het zwarte kratje aan de weg met glas, blik, sappakken en kleine huishoudelijke apparaten. Ook het oud papier wordt dan opgehaald. Ik vind er iedere keer wel wat zodat ik als een pakezeltje terug naar huis fiets. Ik doe ook mijn gewone boodschappen op maandagochtend en vergeet als ik een winkel ben vaak dat mijn tassen al vol zitten met andere spulletjes!.
Afgelopen keer vond ik een groot blik waar ik een trommel van wil maken. Een vel kun je prima maken van een oude brommerbinnenband (even vragen bij de fietsenmaker!) en de buitenkant versier je naar eigen idee. Heel leuk om met kinderen te doen!
Vanmorgen nog vond ik bij een afvalcontainer een heel mooi rood 100% wollen jasje van cashmier, angora en lamswol, met een gat in 1 van de mouwen. Dat jasje krijgt een nieuw leven als sjaal of handschoenen.
Overigens vind ik ook spullen waar ik zelf niks mee kan of wil. Die breng ik naar de Kringloop zodat het in ieder geval een tweede leven krijgt. Ik kan dat niet aanzien, dat mensen mooie en prima bruikbare spullen weggooien.

Containers op bouwplaatsen zijn het domein van Meneer Pardoes. Hij gaat, nadat ik de plek heb gespot, een praatje maken met de uitvoerder en komt regelmatig met hele mooie stukken hout thuis. Daar maakt hij dan weer nieuwe dingen van, zoals leuke vogelhuisjes en bijenhotels. Ze staan in mijn winkeltje.
Voor wie een beetje handig is: je kunt ze natuurlijk ook zelf maken! Op internet staat allerlei modellen met de beschrijving erbij. Zo leuk, dingen hergebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen