vrijdag 6 januari 2012

De Drie Wijzen

Op de school van mijn jongste wordt komende week Drie Koningen gevierd. Eigenlijk hoor je Driekoningen aan elkaar te schrijven maar dat vind ik vreemd staan. Het waren trouwens helemaal geen Koningen, die drie! Het waren Wijzen. En daar krijg ik meteen een warm gevoel bij. Wijze mannen (of vrouwen, wie weet!) die een lange reis maakten naar een ster die ze zagen stralen waardoor ze innerlijk wisten dat er op die plek, recht onder de ster op de aarde, iets bijzonders zou zijn. Ze vonden daar een kindje en schonken het wierook, mirre en goud.
De wijzen hadden prachtige namen: Baltasar, Caspar en Melchior. Caspar (of schreven ze dat toen met een K?) is hier in huis de favoriet, hij was namelijk de Bruine Wijze. En aangezien onze twee kinderen Afrikaans zijn, is enige trots dat er een Bruine Wijze bij was natuurlijk wel op zijn plaats!

Op school worden er drie bonen verstopt in het deeg van kleine broodjes: wie een boon in zijn of haar broodje vindt mag die dag Wijze zijn. Ik maakte Drie Wijze doosjes om hun gulle gaven in mee te dragen. De doosjes mogen de Wijzen aan het eind van de dag mee naar huis nemen. Ik maakte de Schatkistjes van houten doosjes die ik bij de kringloop vond en verfde ze goud met Oude Wijze Verf. Uit mijn eigen Schatkamerkast kwamen de Lintjes, Knopen en Leer. Traditioneel dragen de Drie Wijzen die dag een rode, groene of blauwe cape. De doosjes hebben bijpassende kleuren en zijn aan de binnenkant bekleed met vilt in diezelfde kleuren.

2 opmerkingen:

  1. Dat is nog eens chique! Wij deden een boon in de pudding. (En mijn oudste zoon heet Casper, wij zijn ook een beetje trots.)

    BeantwoordenVerwijderen